Aventura spațială Blue Origin a CEO-ului Amazon, Jeff Bezos, a împlinit 20 de ani în această săptămână – și, deși compania privată nu a pus încă oameni în spațiu sau nu a pus o rachetă pe orbită, a dat naștere unei noi generații de startup-uri spațiale.
Una dintre acele startup-uri, Relativity Space, a luat mize la Seattle devreme și s-a mutat în California de Sud. Acum face o explozie de milioane de dolari și pune piesele la locul lor pentru prima lansare a rachetei Terran din Florida.
Relativitatea trece, de asemenea, printr-o tranziție de conducere: Jordan Noone, co-fondatorul și directorul de tehnologie al companiei, a anunțat astăzi pe Twitter că va face un pas înapoi și va deveni consilier executiv „în pregătirea pentru începerea următoarei mele aventuri”. Celălalt co-fondator al Relativity, veteranul Blue Origin Tim Ellis, va rămâne în funcția de CEO.
Alte startup-uri sunt în modul semi-stealth. Iată trei întreprinderi notabile din zona Seattle cu conexiuni Blue Origin:
Stoke Space Technologies
Încorporată în octombrie anul trecut la Renton. Cofondatorii Stoke sunt CEO Andrew Lapsa, care a fost responsabil pentru toate aspectele de dezvoltare și operare pentru motoarele Blue Origin BE-3 și BE-3U alimentate cu hidrogen; și Thomas Feldman, un inginer care a jucat un rol cheie în proiectarea componentelor pentru motorul mai puternic BE-4, alimentat cu gaz natural lichefiat.
Site-ul web al lui Stoke spune că compania „creează tehnologie pentru a conecta perfect Pământul și orbita”. În mai, compania a câștigat un grant SBIR Faza I de 225.000 USD de la Fundația Națională pentru Știință pentru a lucra la o soluție integrată de propulsie pentru treptele superioare reutilizabile ale rachetei.
Stoke spune că va folosi finanțarea NSF „pentru a dezvolta noi tehnologii care să permită vehiculelor de lansare spațială să reintre în atmosferă și să aterizeze propulsiv la o destinație țintă pentru reutilizare”. Rachetele Falcon de la SpaceX și racheta New Glenn de la Blue Origin, care nu a fost încă construită, sunt proiectate având în vedere reutilizarea în prima etapă. Stoke se așteaptă la următorul salt uriaș în rachete reutilizabile.
Pe lângă Lapsa și Feldman, LinkedIn listează alți trei angajați Stoke cu experiență Blue Origin. Și au locuri de muncă pentru un arhitect de sistem principal și un „Superom”.
Atinge Tehnologiile Spațiale
Încorporat în februarie în Maple Valley. Site-ul web al Reach este încă protejat prin parolă, dar LinkedIn îl listează pe Mike Krene, fost inginer senior de propulsie la Blue Origin, ca fondator și CEO. Krene a petrecut un deceniu la Blue Origin și, înainte de asta, s-a ocupat de sistemele de propulsie la SpaceX și Pratt & Whitney.
Asociația spune că își propune să „accelereze timpul și să reducă costurile pentru noile startup-uri de lansare pentru a ajunge la viabilitatea comercială, crescând astfel piața generală de lansare”.
„Sistemele noastre de motoare oferă, de asemenea, o opțiune de propulsie de mare valoare, orientată comercial pentru NewSpace și furnizorii tradiționali de lansare”, spune Reach Space pe pagina sa LinkedIn.
Compania spune că are între doi și 10 angajați, inclusiv „ingineri de frunte cu experiență în multe sisteme de motoare de rachetă de zbor și dezvoltare”.
Spațiul stelelor de mare
Încorporată în noiembrie anul trecut în Kent, unde are sediul Blue Origin. Co-fondatorii Starfish Space sunt Trevor Bennett, un fost inginer în științe de zbor la Blue Origin; și Austin Link, care a petrecut trei ani la Blue Origin ca inginer de simulare în științe de zbor. Ian Heidenberger, roboticul principal al Starfish, a fost inginer cu control autonom la Blue Origin.
Starfish spune că este un startup susținut de riscuri, dar nu a dezvăluit încă detalii despre investitorii sau investițiile sale. Lucrează la un „serviciu de transport în spațiu la cerere”, inclusiv un remorcher spațial care ar putea fi folosit pentru a muta, deorbita sau extinde durata de viață a sateliților. De asemenea, dezvoltă software-ul pentru a sprijini operațiunile de întâlnire și de proximitate – cu accent pe propulsia electrică.
În urmă cu patru ani, Jeff Bezos mi-a spus că obiectivul său pentru Blue Origin era să construiască „infrastructura de transport greu” pentru un ecosistem mai larg al industriei spațiale, la fel cum Serviciul Poștal din SUA, UPS și internetul au furnizat infrastructura care a făcut ca Amazon să demareze. . Acum se pare că Blue Origin oferă un pat de semințe pentru acel ecosistem, chiar înainte ca compania să-și ocupe complet propria nișă pe piață.